Lectiile de muzica din copilarie imbunatatesc auzul la maturitate
Copiii care urmeaza lectii de muzica au, la maturitate, auzul mai bine conturat, chiar daca studiul instrumentului a fost stopat la un anumit punct.
Persoanele care au invatat sa cante la un instrument in timpul copilariei sau adolescentei sunt mai receptive la sunete complexe; procesul de a asculta o conversatie intr-un vagon cafenea sau tren zgomotoase le este usurat, au spus cercetatorii.
Chiar si cei care au practicat muzica pentru doar unu sau cinci ani, in perioada copilariei, au aratat o imbunatatire notabila fata de cei care nu au facut niciodata acest lucru, creierul avand o buna capacitate de a procesa sunetele.
Desi studiile anterioare au aratat ca muzica are un impact semnificativ asupra creierului nostru, noul studiu este primul care demonstreaza ca efectele sunt vizibile chiar si la multi ani dupa ce hobby-ul a fost abandonat.
Profesorul Nina Kraus de la Universitatea Northwestern din Illinois, care a condus studiul, a spus: “Toate aceste studii [anterioare] au fost realizate la persoanele care, la momentul testarii, inca perfomau la un instrument.
Este pentru prima data cand s-a demonstrat, in scenariul cel mai tipic, faptul ca in cazul in care cineva a studiat un instrument pentru un numar de ani in copilarie, iar apoi s-a oprit, aceasta instruire prealabila are un efect de lunga durata asupra modului in care sistemul nervos raspunde la sunete.”
Pentru studiu au fost folositi electrozi pentru a masura activitatea creierului a 45 de voluntari cu varsta de pana in 31 de ani, in timp ce audiau opt sunete complexe, fiecare incluzand o serie de frecvente diferite.
Cu toate ca nu s-a testat in mod direct auzul participantilor, cei cu un anumit nivel de pregatire muzicala au avut un raspuns mai puternic la sunetul auzit. Acestia au fost mult mai eficienti in a identifica cea mai joasa frecventa a sunetului, element esential in ascultarea si intelegerea muzicii si a discursurilor, cu precadere in conditii de zgomot puternic.
Profesorul Kraus, a declarat: “Bazandu-ne pe ceea ce stim deja despre modul in care muzica influenteaza creierul uman, studiul certifica faptul ca lectiile de muzica, urmate chiar si pe termen scurt, pot influenta capacitatea de ascultare si invatare, pe tot parcursul vietii.”
Deducem de aici faptul ca, fie si doar cativa ani de muzica, confera avantaje aupra modului in care percepem sunetele in fiecare situatie de comunicare, in diverse situatii, cum ar fi spatiile zgomotoase.
Nu s-au inregistrat diferente semnificative intre participantii care au renuntat la studierea unui instrument dupa o perioada de la 1 la 5 ani si cei care au continuat studiul pana la 11 ani, desi abilitatile muzicale tind sa scada cate putin in timp.
Oamenii de stiinta pregatesc deja un al 2 lea studiu cu scopul de a afla daca studierea unui instrument anume influenteaza creierul uman in mod diferit, experimentul dorind sa verifice daca beneficiile sunt prezente si la o varsta matura.